Prezydencki (Ty)Dzień Dziecka online
Prezydent czeka na pytania od… dzieci!
Jak wcześnie musi wstać Prezydent, aby zdążyć do biura? Czy trudno jest rządzić miastem? Co najbardziej Tomasz Budasz lubi w swojej pracy? Takie i inne, jeszcze bardziej szalone i zaskakujące pytania może teraz zadać Prezydentowi każdy gnieźnianin poniżej 18 roku życia. A to oczywiście z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka!
Jak zadać pytanie? To proste! Wystarczy nagrać film (najłatwiej komórką) z pytaniem od dziecka i wysłać go poprzez formularz dostępny poniżej. 1 czerwca, o 17.00 na miejskim profilu FB/Królewskie Gniezno Prezydent postara się odpowiedzieć na jak najwięcej z nich. Pytania można przesyłać do północy 27 maja.
Link do formularza: https://tiny.pl/77st3
Zapraszamy na Prezydencki (Ty)Dzień Dziecka online
Ze względów bezpieczeństwa, w tym roku wszystkie działania kulturalne Miasta Gniezna, Miejskiego Ośrodka Kultury i Starego Ratusza związane z Dniem Dziecka odbędą się w przestrzeni internetowej. Nie znaczy to jednak, że będzie nudno. Wręcz przeciwnie!
Dla najmłodszych przewidziano konkursy, warsztaty oraz zajęcia plastyczne i muzyczne. Specjalnymi wydarzeniami, na które szczególnie serdecznie zapraszamy, będą występ iluzjonisty na żywo oraz transmisja ze spotkania z Prezydentem, który odpowie na pytania nadesłane do niego przez dzieciaki.
Wypatrujcie transmisji na FB/Królewskie Gniezno, FB/MOKGniezno, FB/Stary Ratusz oraz na www.mok.gniezno.pl
{gallery}20192020/dd{/gallery}
LOGOPEDIA
Drogi Rodzicu!
Formy zabawowe, jakie przybiorą poniższe ćwiczenia, zależą od inwencji twórczej prowadzącego. Wówczas zajęcia - zabawy takie nie tylko nie będą nudne, ale przyciągną i zmotywują Twoje dziecko do brania w nich udziału.
W ten sposób Rodzice w domach, bawiąc się z dziećmi, mogą zapobiec ewentualnym zaburzeniom mowy u swych pociech, a także wspomóc pracę logopedy.
Zabawy logopedyczne Rodzica z Dzieckiem:
1.Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
Rodzic prosi, żeby dziecko powiedziało, jakie odgłosy wydają zwierzęta:
- kaczka kwa ,kwa , kwa,
- krowa muu, muu, muu,
- pies hau, hau,hau,
- baran bee, bee, bee,
- kogut kukuryku itp.
2.Wspólna recytacja wiersza „Zwierzęce gadanie” ( Rodzic czyta początek, dziecko kończy wers naśladując głosy zwierząt):
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum,kum.
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa, kwa, kwa.
Co mówi kotek, gdy mleczko by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy nosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Kukuryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce ? Mee. mee, mee.
Co mówi krowa, gdy braknie jej tchu? Muu, muu, muu.
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia ?. Kra, kra, kra.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce?. Bee, bee, bee.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic, przecież ryby nie mają głosu!.
3.Dobieranie rymów , Rodzic zaczyna rymowankę, Dziecko dopowiada ostatni wyraz.
- Kot wskoczył na ……( płot)
- Kaczka to była……..,( dziwaczka)
- Koza chodzi koło ……( woza)
- Ciele, co językiem ……( miele)
- Wrona była bez……..( ogona)
- Bzyka pszczoła koło….( czoła)
4.Ćwiczenia dykcyjne:
- słupek samogłoskowy - wymawianie poszczególnych głosek najpierw staccato (każdą z osobna), potem legato (płynnie):
a e i o u y
e i o u y a
i o u y a e
o u y a e i
u y a e i o
y a e i o u
- rzucanie piłeczką i przy każdym rzucie staranne wymawianie krótkich imion: Ala, Ela, Ola, Ula, Iza,
- staranne wymawianie: o Ali, o Eli, o Oli, o Uli, o Izie, u Ali, u Eli, u Oli, u Uli, u Izy, a Ala, a Ela, a Ola, a Ula, a Iza, za Alą i za Elą, za Olą i za Ulą, itp.
- zabawa w mówienie dziwnym językiem – staranna wymowa sylab: ba, pa, wa, fa, ma,be, pe, we, fe, me, bo, po, wo, fo, mo, bu, pu, wu, fu, mu, by, py, wy, fy, my,
- układanie i wymawianie zabawnych wierszyków, np.: ecz ecz ecz – będzie mecz! acz acz acz – dalej skacz! ucz ucz ucz – tu jest klucz! es es es – dobry pies! osz osz osz – tam jest kosz! ic ic ic – nie ma nic! Itp.
- Oto wiersz „łamiący” język:
„ABECADŁO”
Moi Drodzy! Abecadło
to jest liter zgodne stadło –
wszystkie stoją grzecznie w rządku,
w zgrabnym szyku i porządku.
A, choć zawsze na czele,
to się tym nie chwali wcale,
Ż, choć tkwi na samym końcu,
wciąż się czuje doskonałe.
Każda z liter jest potrzebna,
bo słów przecież jest bez liku –
zaraz to możecie sprawdzić,
choćby tylko w tym wierszyku:
ara budzi cara, durne emu fika,
gna hiena i jenot krokiem lunatyka,
łypie mors na osę, pstry rak sadzi tuje,
upiór woła yeti, zaś źrebak żongluje!
Miłej zabawy!
Komunikat
Szanowni Rodzice!
Z dniem 20 maja 2020 r. Przedszkole nr 8 wznowi swoją działalność dla dzieci, których rodzice wyrażą wolę uczęszczania jego dziecka do przedszkola. Proszę o zapoznanie się z komunikatem oraz procedurami zamieszczonymi poniżej niniejszego ogłoszenia. Jednocześnie informuję, że każdy rodzic, którego dziecko po raz pierwszy przyjdzie do przedszkola z dniem 20.05.2020r. i później, obowiązkowo musi dostarczyć wypełnione oświadczenie. Bez oświadczenia dziecko nie zostanie przyjęte do przedszkola. Druk oświadczenia można wydrukować z pliku zamieszczonego poniżej niniejszego ogłoszenia lub w wersji papierowej pobrać ze skrzynki umieszczonej przed drzwiami wejściowymi do budynku głównego. Wypełnione oświadczenie, umieszczone w zaklejonej kopercie opatrzonej imieniem i nazwiskiem dziecka, należy przekazać pracownikowi przedszkola, który będzie odbierał dziecko od rodzica. Pracownik przekaże kopertę wraz z oświadczeniem nauczycielowi.
Informuję również, że w związku z określonym reżimem sanitarnym będzie czynnych pięć oddziałów przedszkolnych, maksymalnie po 12 dzieci, a grupy będą łączone.
Z poważaniem
Małgorzata Walendowska-Zamiar
Dyrektor
Procedura higienicznych i bezpiecznych warunków pracy
Procedura postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia COVID-19
Logopedia
LOGOPEDA RADZI:
Propozycja ćwiczeń logopedycznych z wykorzystaniem bajek artykulacyjnych:
„Przygody Języczka-Wędrowniczka"
Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.-Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie – pomyślał. Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)
-Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej). W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
-Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
-Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
-Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
-Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (ciche naśladowanie odgłosu Indian). Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego. Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum – plum). Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się:-chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód – pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.
"Indianie’’
Indianie wyruszają ze sw0jej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi i żonami. Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki).
„Dzień dobry misiu”
Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).
„Miś idzie na spacer”
Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
„Pyszna zupa jarzynowa”
Wyobraź sobie, że Twoja buzia to kuchnia, w której przygotowujesz zupę jarzynową. Najpierw umyj wszystkie warzywa (wykonywanie kołowrotka językiem). Następnie obierz ziemniaki, marchewkę, pietruszkę, seler (wielokrotne przesuwanie czubkiem języka od wałka dziąsłowego do podniebienia miękkiego). Teraz pokrój kalafior, por i przed chwilą obrane warzywa (energiczne wymawianie na wydechu: ciach, ciach, ciach). To wszystko wrzuć do gotującej wody i mieszaj (kołowrotek językiem). Zanim skosztujesz zupy, podmuchaj na nią ( wdech przez nas, wydech przez usta). Spróbuj smakowitej zupki (mlaskanie). Ale pyszna zupa jarzynowa! (oblizywanie czubkiem języka warg dookoła).
Życzę udanych ćwiczeń podczas bajek logopedycznych!
LOGOPEDIA
LOGOPEDA RADZI:
DROGI RODZICU poniżej przedstawiam etapy terapii logopedycznej:
1.Terapię logopedyczną rozpoczyna się od ćwiczeń narządów mowy, które mają usprawnić głównie pracę języka i warg, by umożliwić prawidłową wymowę głoski. 2.Równocześnie z takimi ćwiczeniami należy usprawniać słuch fonematyczny ( fonemowy), który pozwala różnicować głoski. Jest to szczególnie ważne w przypadku substytucji głosek. 3.Potem następuje etap wywołania głoski. 4.Kolejny etap to żmudny proces utrwalania dźwięku: najpierw w izolacji, potem w sylabach i wyrazach. 5.Terapia jest zakończona, jeżeli dziecko realizuje poprawnie głoskę w mowie spontanicznej (w czasie codziennych czynności). Efekty terapii uzależnione są między innymi od: 1.Częstotliwości i systematyczności ćwiczeń. 2.Zaangażowania, cierpliwości rodziców i współpracy z logopedą. 3.Motywacji dziecka do spełnienia zaleceń (dostosowanie formy ćwiczeń do potrzeb dziecka, dbanie o atrakcyjność ćwiczeń, wprowadzenie elementów zabawy). 4.Stworzenia właściwych warunków do ćwiczeń (wyciszone miejsce, poświęcenie wyłącznej uwagi dziecku przez 15-20 minut dziennie). 5.Zauważenia i docenienia najmniejszych sukcesów dziecka. Poniżej podaję podstawowe ćwiczenia narządów mowy do utrwalania prawidłowej wymowy głosek: s,z,c,dz.
1.Wargi ćwiczenia na samogłoskach, rozciąganie i zwężanie warg -na przemian, to samo z wymową u-e, krzywienie ust w lewo, prawo. 2.Język wysuwanie języka na brodę i cofanie do buzi płaskiego, oblizywanie dolnej wargi, oblizywanie dolnych zębów, wahadełko (język w kącikach ust), język unosimy i opuszczamy za dolne zęby. 3.Rozciągamy wargi i wypowiadamy eeee, język leży za dolnymi zębami, zęby zbliżamy do siebie, utrzymując podany układ ust przed lustrem wypowiadamy sssssss-eeeeee. 4.Wymawianie głoski w sylabach : sa -sza + wskazywanie klaśnięciem, stuknięciem w stół, itp. sylaby (później ćwiczenie asa -asza, as -asz ). 5.Klaśnij w ręce, gdy usłyszysz s na początku wyrazu: sala sad szyba sałata szum sobota szmata ser sosna szopa sen kosz los pies mysz lis grosz wąs pas kapelusz tygrys wirus basen pasek depesza ptaszek kosa oset pasza. 6.Ćwiczenia na sylabach: powtarzanie sylab sa sa sa so so so se se se su su su sy sy sy asa oso usu ese ysy as os us es ys. 7.Zabawy w wymyślanie słów zaczynających się na wyćwiczone sylaby: sa (samolot) so (sos) se (serek) su (sum)... 8.Ćwiczenia na wyrazach: sad, sala, salon, sanki, sałata, samolot, samochód, sok, sobota, sól, sufit, sowa, sopel, supeł, sukienka, sen, syn, masa, kasa, pasek, basen, fasola, nosek, piosenka, włosy, wesele, pisanka, wąsy, mięso, osada, kosa, as, las, kwas, hałas, nos, los, włos, pies, autobus, lis, napis, kaktus, kleks, konkurs, sos, spis, sosna. Miłych i udanych ćwiczeń:)
Komunikat
Szanowni Rodzice!
Dyrektor Przedszkola nr 8 informuje, że w dniach od 6 maja 2020r. do dnia 24 maja 2020 r. zawiesza się prowadzenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola nr 8 w Gnieźnie. W okresie czasowego zawieszenia zajęć zadania przedszkola są prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.