Komunikat
Drodzy Rodzice
W naszym przedszkolu przeprowadzana jest ewaluacja wewnętrzna i w związku z tym bardzo prosimy Państwa o wypełnienie ankiety, która pozwoli nam doskonalić metody, formy i zakres współpracy przedszkola z Rodzicami. Wypełnienie ankiety zajmuję tylko kilka minut i jest ona anonimowa. Dostępna pod linkiem: ANKIETA
Prosimy o wypełnienie ankiety najpóźniej do 30 kwietnia.
Dziękujemy za współpracę.
Ważna informacja
Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych w postępowaniu rekrutacyjnym
znajdują się w zakładce Rekrutacja 2020/21.
Rodzice kandydatów zakwalifikowanych są zobowiązani do potwierdzenia woli uczęszczania do jednostki w terminie do 23.04.2020 godz. 15:00.
Brak potwierdzenia we wskazanym terminie jest równoznaczny z rezygnacją z miejsca w jednostce.
Potwierdzenia woli w formie papierowej - wypełnione i podpisane przez rodziców, prosimy składać do skrzynki pocztowej umieszczonej przy wejściu do budynku głównego przedszkola, bądź w formie skanu wyżej wymienionego dokumentu, przesłanego drogą mailową na adres przedszkola: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Druk "Potwierdzenia woli" znajduje się w zakładce Rekrutacja 2020/21.
LOGOPEDIA
LOGOPEDA RADZI:
Ćwiczenia logopedyczne wymagają systematyczności i czasu. Najlepiej wykonywać je przed lustrem, z czasem będzie można ćwiczyć w każdych warunkach. Uwaga, wszystkie ćwiczenia powinny odbywać się w formie zabawy! Nigdy nie dłużej niż przez kilka minut (5-10), należy je wpleść naturalnie w rytm dnia, unikając presji i zdenerwowania. To bardzo ważne, by nie zniechęcić dziecka i nie zakodować komunikatu, że słabo mówi. Jeśli tak się stanie, uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego!
ĆWICZENIA FONACYJNE DLA DZIECI MŁODSZYCH I STARSZYCH:
1.Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?
2.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
-
mężczyzna- głośne „hohohoho”
-
kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
-
staruszka- cichutko „hehehehe”
-
dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
-
chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”
3.Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” lub „Wlazł kotek na plotek”, śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”
4.Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej potem ich kombinacji)
-a
-a-a
-a-a-a-a
(identycznie pozostałe o,e,u,y,i) 5.Wymawianie, śpiewanie kombinacji samogłosek
-a-o
-a-o-u
-e-i-y
-
Śpiewanie piosenek
-
Muczenie: muu muuu
-
Przeciąganie ,,ą’’ i ,,ę’’ wymawianie tych głosek na zmianę lub kilka równocześnie
6.Zabawy :
- „Śpij laleczko”- kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski: usypianie lalki: „aaa”, płacz lalki: „uuu”, zdziwiony pajacyk: „ooo”, koziołek śpiewa lalce swoją kołysankę: „eee”, myszka chce uciszyć lalę: „iii”, małpka martwi się płaczem lalki: „yyy”.
-„Echo”- dziecko powtarza za rodzicem, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho).
- Dziecko mruczy przez nos – przedłużając wymowę głosek: „m”, „n”.
- „Psss...”- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza z balonika na jednym wydechu,jak najdłużej.
7.Powtarzanie samogłosek można wykonać w kilku próbach, rozpoczynając od tych, które będą dla dziecka najłatwiejsze. Wymienione poniżej samogłoski powtarzamy początkowo przez około 5 sek., następnie wydłużamy czas trwania fonacji do około 8 sek. Zwracamy uwagę, by samogłoski były realizowane:
Przykłady:
-
długa realizacja samogłoski [a],
-
długa realizacja samogłoski [e],
-
długa realizacja samogłoski [o],
-
długa realizacja samogłoski [u],
-
długa realizacja samogłoski [y],
-
długa realizacja samogłoski [i].
Ćwiczenie:
Kolejna propozycja opiera się na wykorzystaniu sylab rozpoczynających się od spółgłosek. Każdy z realizowanych dźwięków powinien być przedłużony:
-
[wa], [we], [wo], [wu], [wy].
-
[awa], [ewe], [owo], [uwu], [ywy]
-
[wawa], [wewe], [wowo], [wuwu], [wywy],
-
[wafa], [wefe], [wofo], [wufu], [wyfy],
-
[awa – afa], [ewe – efe], [owo – ofo], [uwu – ufu], [ywy – yfy].
Ćwiczenie:
W podanych poniżej przykładach wykorzystujemy samogłoski oraz spółgłoski:
-
[baba], [bebe], [bobo], [bubu], [byby],
-
[aba], [ebe], [obo], [ubu], [yby],
-
[bapa], [bepe], [bopo], [bupu], [bypy],
-
[aba – apa], [ebe – epe], [obo – opo], [ubu – upu], [yby – ypy],
-
[dada], [dede], [dodo], [dudu], [dydy],
-
[ada], [ede], [odo], [udu], [ydy],
-
[data], [dete], [doto], [dutu], [dyty],
-
[ada – ata], [ede – ete], [odo – oto], [udu – utu], [ydy – yty],
-
[gaga], [gege], [gogo], [gugu], [gygy],
-
[aga], [ege], [ogo], [ugu], [ygy],
-
[gaka], [geke], [goko], [guku], [gyky],
-
[aga – aka], [ege – eke], [ogo – oko], [ugu – uku], [ygy – yky].
Ćwiczenie:
Podane poniżej wyrazy powtarzamy, przedłużając samogłoski:
-
woda, waga, wola, waza,
-
baza, bada, buda, boki,
-
duży, dary, deko, droga,
-
gary, gapa, gada, gala.
Miłych ćwiczeń i zabaw!
Religia
Religia
Logopedia
LOGOPEDA RADZI:
Drogi Rodzicu kolejne ćwiczenia z dzieckiem, bardzo ważne, to ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo istotną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka i nabywania umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyrażeń i zdań. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej ważna jest w nauce czytania i pisania. Zatem ćwiczymy!!!
Przykłady dla dzieci młodszych:
-
„ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
-
„ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kamienia/..., rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
-
Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
-
Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
-
Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
-
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
-
Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi, żaby, lwa, itp.
-
Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora, itp.
-
Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady dla dzieci starszych:
-
Wyróżnianie wyrazów w zdaniu (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy, ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
-
Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie, ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
-
Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
-
Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/, np. A-la, E-wa. Ja-nek...
-
Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych, Zo-sia, Ju-rek, Mał-go-sia, Fi-li-pek.
-
Wyszukiwanie słów z podaną przez rodzica sylabą.
-
Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
-
Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski, np. A... (Ania), T... (Tosia), itp.
-
Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji/ obrazków – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na daną głoskę.
-
Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
-
Ćwiczenia ze słowami o podobnym brzmieniu głosek: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa, itp.
-
Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.