Komunikat
Szanowni Rodzice!
Z dniem 20 maja 2020 r. Przedszkole nr 8 wznowi swoją działalność dla dzieci, których rodzice wyrażą wolę uczęszczania jego dziecka do przedszkola. Proszę o zapoznanie się z komunikatem oraz procedurami zamieszczonymi poniżej niniejszego ogłoszenia. Jednocześnie informuję, że każdy rodzic, którego dziecko po raz pierwszy przyjdzie do przedszkola z dniem 20.05.2020r. i później, obowiązkowo musi dostarczyć wypełnione oświadczenie. Bez oświadczenia dziecko nie zostanie przyjęte do przedszkola. Druk oświadczenia można wydrukować z pliku zamieszczonego poniżej niniejszego ogłoszenia lub w wersji papierowej pobrać ze skrzynki umieszczonej przed drzwiami wejściowymi do budynku głównego. Wypełnione oświadczenie, umieszczone w zaklejonej kopercie opatrzonej imieniem i nazwiskiem dziecka, należy przekazać pracownikowi przedszkola, który będzie odbierał dziecko od rodzica. Pracownik przekaże kopertę wraz z oświadczeniem nauczycielowi.
Informuję również, że w związku z określonym reżimem sanitarnym będzie czynnych pięć oddziałów przedszkolnych, maksymalnie po 12 dzieci, a grupy będą łączone.
Z poważaniem
Małgorzata Walendowska-Zamiar
Dyrektor
Procedura higienicznych i bezpiecznych warunków pracy
Procedura postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia COVID-19
Logopedia
LOGOPEDA RADZI:
Propozycja ćwiczeń logopedycznych z wykorzystaniem bajek artykulacyjnych:
„Przygody Języczka-Wędrowniczka"
Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.-Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie – pomyślał. Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)
-Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej). W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
-Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
-Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
-Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
-Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (ciche naśladowanie odgłosu Indian). Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego. Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum – plum). Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się:-chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód – pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.
"Indianie’’
Indianie wyruszają ze sw0jej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi i żonami. Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki).
„Dzień dobry misiu”
Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).
„Miś idzie na spacer”
Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
„Pyszna zupa jarzynowa”
Wyobraź sobie, że Twoja buzia to kuchnia, w której przygotowujesz zupę jarzynową. Najpierw umyj wszystkie warzywa (wykonywanie kołowrotka językiem). Następnie obierz ziemniaki, marchewkę, pietruszkę, seler (wielokrotne przesuwanie czubkiem języka od wałka dziąsłowego do podniebienia miękkiego). Teraz pokrój kalafior, por i przed chwilą obrane warzywa (energiczne wymawianie na wydechu: ciach, ciach, ciach). To wszystko wrzuć do gotującej wody i mieszaj (kołowrotek językiem). Zanim skosztujesz zupy, podmuchaj na nią ( wdech przez nas, wydech przez usta). Spróbuj smakowitej zupki (mlaskanie). Ale pyszna zupa jarzynowa! (oblizywanie czubkiem języka warg dookoła).
Życzę udanych ćwiczeń podczas bajek logopedycznych!
LOGOPEDIA
LOGOPEDA RADZI:
DROGI RODZICU poniżej przedstawiam etapy terapii logopedycznej:
1.Terapię logopedyczną rozpoczyna się od ćwiczeń narządów mowy, które mają usprawnić głównie pracę języka i warg, by umożliwić prawidłową wymowę głoski. 2.Równocześnie z takimi ćwiczeniami należy usprawniać słuch fonematyczny ( fonemowy), który pozwala różnicować głoski. Jest to szczególnie ważne w przypadku substytucji głosek. 3.Potem następuje etap wywołania głoski. 4.Kolejny etap to żmudny proces utrwalania dźwięku: najpierw w izolacji, potem w sylabach i wyrazach. 5.Terapia jest zakończona, jeżeli dziecko realizuje poprawnie głoskę w mowie spontanicznej (w czasie codziennych czynności). Efekty terapii uzależnione są między innymi od: 1.Częstotliwości i systematyczności ćwiczeń. 2.Zaangażowania, cierpliwości rodziców i współpracy z logopedą. 3.Motywacji dziecka do spełnienia zaleceń (dostosowanie formy ćwiczeń do potrzeb dziecka, dbanie o atrakcyjność ćwiczeń, wprowadzenie elementów zabawy). 4.Stworzenia właściwych warunków do ćwiczeń (wyciszone miejsce, poświęcenie wyłącznej uwagi dziecku przez 15-20 minut dziennie). 5.Zauważenia i docenienia najmniejszych sukcesów dziecka. Poniżej podaję podstawowe ćwiczenia narządów mowy do utrwalania prawidłowej wymowy głosek: s,z,c,dz.
1.Wargi ćwiczenia na samogłoskach, rozciąganie i zwężanie warg -na przemian, to samo z wymową u-e, krzywienie ust w lewo, prawo. 2.Język wysuwanie języka na brodę i cofanie do buzi płaskiego, oblizywanie dolnej wargi, oblizywanie dolnych zębów, wahadełko (język w kącikach ust), język unosimy i opuszczamy za dolne zęby. 3.Rozciągamy wargi i wypowiadamy eeee, język leży za dolnymi zębami, zęby zbliżamy do siebie, utrzymując podany układ ust przed lustrem wypowiadamy sssssss-eeeeee. 4.Wymawianie głoski w sylabach : sa -sza + wskazywanie klaśnięciem, stuknięciem w stół, itp. sylaby (później ćwiczenie asa -asza, as -asz ). 5.Klaśnij w ręce, gdy usłyszysz s na początku wyrazu: sala sad szyba sałata szum sobota szmata ser sosna szopa sen kosz los pies mysz lis grosz wąs pas kapelusz tygrys wirus basen pasek depesza ptaszek kosa oset pasza. 6.Ćwiczenia na sylabach: powtarzanie sylab sa sa sa so so so se se se su su su sy sy sy asa oso usu ese ysy as os us es ys. 7.Zabawy w wymyślanie słów zaczynających się na wyćwiczone sylaby: sa (samolot) so (sos) se (serek) su (sum)... 8.Ćwiczenia na wyrazach: sad, sala, salon, sanki, sałata, samolot, samochód, sok, sobota, sól, sufit, sowa, sopel, supeł, sukienka, sen, syn, masa, kasa, pasek, basen, fasola, nosek, piosenka, włosy, wesele, pisanka, wąsy, mięso, osada, kosa, as, las, kwas, hałas, nos, los, włos, pies, autobus, lis, napis, kaktus, kleks, konkurs, sos, spis, sosna. Miłych i udanych ćwiczeń:)
Komunikat
Szanowni Rodzice!
Dyrektor Przedszkola nr 8 informuje, że w dniach od 6 maja 2020r. do dnia 24 maja 2020 r. zawiesza się prowadzenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola nr 8 w Gnieźnie. W okresie czasowego zawieszenia zajęć zadania przedszkola są prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Komunikat
Szanowni Rodzice
Decyzją Pana Prezydenta Tomasza Budasza przedszkola w Gnieźnie od 6 maja nie zostaną uruchomione.
Poniżej zamieszczamy treść komunikatu.
O wszelkich zmianach będziemy informować Państwa na naszej stronie.
"W związku z informacjami przekazanymi przez premiera Mateusza Morawieckiego na konferencji prasowej, dotyczącej m.in. otwarcia żłobków i przedszkoli informuję, że podjąłem decyzję o nieotwieraniu wyżej wymienionych placówek 6 maja. Powodem tej decyzji jest przerzucenie całkowitej odpowiedzialności za jej ewentualne, negatywne konsekwencje na samorządy przy jednoczesnym braku jakichkolwiek regulacji prawnych ze strony rządowej, ogólnikowe wytyczne niedające konkretnych rozwiązań, a także wysoki odsetek liczby zarażonych koronawirusem na terenie powiatu gnieźnieńskiego, w tym również dzieci. Moja decyzja powodowana jest troską o zdrowie i życie mieszkańców: zarówno dzieci, jak i pracowników żłobka i przedszkoli. Tak jak do tej pory, wszelkie decyzje starałem się zawsze podejmować w sposób odpowiedzialny i przemyślany. Priorytetem, szczególnie w dobie epidemii, pozostaje dla mnie bezpieczeństwo mieszkańców. Niezależnie od tego zapewniam, że jestem w stałym kontakcie z dyrektorami żłobka i przedszkoli i nieprzerwanie trwają przygotowania do ponownego uruchomienia placówek oświatowych. Stanie się to dopiero wtedy, gdy pojawią się szczegółowe regulacje dotyczące koniecznego do utrzymania w nich reżimu sanitarnego. O wszystkich decyzjach, będę Państwa na bieżąco informował.
Tomasz Budasz
Prezydent Miasta Gniezna"
LOGOPEDIA
LOGOPEDA RADZI:
Drogi Rodzicu:
Każdy Rodzic doskonale wie o tym, jak ważne jest utrwalanie materiału logopedycznego z dzieckiem w domu. Podnosi to efektywność terapii logopedycznej.
Podaję 5 sposobów, które pomogą zachęcić dziecko do wspólnych ćwiczeń logopedycznych w domu. Sposoby te sprawdzą się także w odniesieniu do prac domowych, ćwiczeń terapeutycznych, czy innych zwyczajów, jakie chcemy wprowadzić w domu.
Sposób 1. Nawyk
Wypracuj ze swoim dzieckiem nawyk wykonywania ćwiczeń artykulacyjnych. Ustal z dzieckiem stałą porę np. po obiedzie, gdy będziecie wykonywać ćwiczenia. Ustal także stałe miejsce np. biurko lub stół w salonie. Ustal z dzieckiem, jak długo będą trwać ćwiczenia (wykorzystaj do tego klepsydrę, minutnik lub zegar). Przepis ten wdrażaj regularnie, codziennie, tak długo, aż stanie się waszą rutyną. Zacznij od krótkich serii i stopniowo wydłużaj ten czas.
Sposób 2. Uwaga
Uwzględnij ćwiczenia nie tylko w planie dnia dziecka, ale także swoim. Zaplanuj ten czas na moment, gdy będziesz mogła/mógł poświęcić dziecku całą swoją uwagę. Niech nie będzie to czas między wyjmowaniem naczyń ze zmywarki, a pracą przy komputerze. Kierując swoją pełną uwagę na wykonywaną czynność (w tym przypadku ćwiczenia logopedyczne), pokazujesz dziecku, że to zajęcie jest ważne. A skoro dla rodzica jest ważne, to może dla dziecka oznaczać, że na prawdę warto się tym zająć.
Sposób 3. Motywacja
Twórz z dzieckiem umowy i nagradzaj jego wysiłki. Umów się z dzieckiem, że po wykonaniu kilkuminutowych (czas dostosuj do indywidualnych możliwości dziecka) ćwiczeń np. przeczytacie razem bajkę, którą syn/córka wybierze, ułożycie te puzzle, które córka/syn wybierze – pamiętaj, bez marudzenia! Teraz rządzi dziecko. Dodatkowo wzmacniaj dziecko w trakcie wykonywania ćwiczeń – przyklejajcie naklejki, pieczątki, rysujcie serduszka, superbohaterów, dinozaury – wszystko to, co dziecko lubi. Kształtuj także motywację wewnętrzną. Porozmawiaj ze starszakiem, dlaczego wykonujecie te ćwiczenia w domu, dlaczego to ważne, w czym to pomoże. Ustalając wspólny cel, razem do niego dążycie.
Sposób 4. Zabawa
Główną formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. W jego świecie wszystko odbywa się za jej pośrednictwem. Dlatego pamiętaj o tym, chcąc z maluchem utrwalać materiał logopedyczny. Włącz się do zabawy, wplataj do niej swoje elementy (związane z trenowanym zagadnieniem). Postaw na atrakcyjność. Zaopatrz się w kolorowe gry logopedyczne. Nie martw się, że będzie to krótkotrwała inwestycja. Gry te mają również wartość edukacyjną, rozwijają słuch fonemowy – możesz wykorzystać je także z młodszym rodzeństwem. Podczas zabaw z maluchem wykorzystuj wszystko co możesz ożywić np. misia, lalę, pacynkę. Będzie wesoło, a tak atrakcyjna forma sprawi, że dziecko nie będzie nawet wiedziało o tym, że właśnie „ćwiczy”. Ważne, że Ty wiesz, że właśnie realizujesz swój cel .
Sposób 5. Inspiracja
Podczas ćwiczeń logopedycznych w domu nie może wiać nudą. Maluch i starszak uciekną, gdzie pieprz rośnie. Ale co zrobić, gdy wszystko już było, logopedyczne gry planszowe to nuuuda. Przemyśl, jak przemycić to samo ćwiczenie w nowym wydaniu. Twórzcie samodzielnie nowe gry logopedyczne.
Poniżej podaję przykłady ćwiczeń logopedycznych utrwalających prawidłową wymowę głosek: „sz”, „ż”, „cz”, „dż”.
"Zwierzątka idą do szkoły"
Rok szkolny już się zaczął. Ze wszystkich stron lasu spieszą do szkoły, pod szumiące kasztany, leśne zwierzątka. Pierwszy maszeruje zajączek Długouszek z młodszym braciszkiem zajączkiem Kłapouszkiem. Za nimi drepce jeż. Nie może maszerować tak szybko, jak jego towarzysze, bo odwiązały mu się sznurowadła i plączą się pod nóżkami. Jeża pogania myszka w szarym szkolnym fartuszku.. Obok myszki zamaszystym krokiem spieszy borsuk Leniuszek. Na końcu podskakując idą panny wiewióreczki. Szyjki mają owinięte szalikami, a w puszystych ogonkach szafirowe wstążki. Niosą w koszykach zeszyty i książki. Spieszą się zwierzątka, a ptaszki przyśpiewują im do marszu.
Rzeka płynie do morza.
Chmurzy się i grzmi.
Żaba wpadła w kałużę.
Wiatr uderzył w żagle.
W spiżarni są jarzyny i orzechy.
We wrześniu kwitną wrzosy.
Lekarze pełnią dyżury.
Wioślarze pływają po jeziorze.
Na plaży ustawiono leżaki.
Na podwórze zwożą żwir.
Zbliża się marzec.
Dzieci żegnają się z łyżwami.
Na korze wierzby wyrosły grzyby.
Strażacy jadą gasić pożar.
Jarzębina ma potężne korzenie.
Po burzy morze jest wzburzone.
Do stołu podano pieczeń, a na deser smaczne pączki.
Babcia zabrała wnuczka na wycieczkę.
Mama Mareczka kupiła na poczcie znaczki.
Piłka skacze.
Pies skacze przez obręcz.
Dziewczynka rozczesuje czarne warkocze.
"Szpak"
Szedł po drodze szpak
do szkoły się uczyć,
i tak sobie śpiewał:
szpu- szpu,
szpa- szpa,
szpo- szpo,
szpe- szpe,
szpi- szpi...
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.
"Trzy kurki"
Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu,
w środku druga, trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki trzy,
raz dwa, raz dwa, w pole szły...
/S. Rostworowski/
"Myszka"
Myszkowała szara myszka w szafie:
“Chyba mnie tu bury kot nie złapie?”
Wyszperała szal i szepcze już po chwili:
“W szal zawinę się sześć razy.
To kota zmyli”.
"Poduszka"
Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać jak rybki.
/K. Szoplik/
"Lato"
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.
/J. Nowak/
"Kołysanka"
W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,
pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.
Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.
Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza.
/J. Nowak/
"Szalik"
Zimą, kiedy szron na szybach
i śnieżne zaspy wkoło,
z szuflady wygląda szalik;
patrzy na ciebie wesoło.
Szukasz go na dnie szafy,
w koszyku, pod poduszkami,
a on napuszony patrzy między innymi szalami.
Nie może się już doczekać,
kiedy nim szyję okręcisz
i wyjdziesz na podwórko
na łyżwach się pokręcisz.
/K. Szoplik/
"Szymon"
Szedł raz Szymon do Koluszek,
by szukać wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
Poszedł najpierw do Janusza,
ponoć znał wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
/D. Szoplik/
"Liski"
Leży w norce lisek. Stoi obok żona.
Wygraża mu łapką, bo jest obrażona.
Co włożę do garnka, gdy pusta spiżarka.
Żywo! Wstawaj, mój panie, i na polowanie.
"Żuczek"
Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka,
stał na drodze, gorzko płakał
swojej mamy szukał.
Pocieszały żabki żuka:
- Twoja mama w lesie,
widzieliśmy, szła z koszykiem
- jagód ci przyniesie.
Miłej zabawy, miłego powtarzania!