Religia
LOGOPEDIA
LOGOPEDA RADZI:
Drodzy Rodzice!
Rozwój mowy i języka ułatwia dziecku funkcjonowanie w grupie oraz stwarza możliwości do angażowania się w różnorodne aktywności. Zaburzenia w rozwoju mowy wpływają też na zaburzenia w innych sferach rozwojowych – rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny oraz ruchowy.
Małe dzieci uczą się porozumiewać naśladując bliskie osoby – początkowo rodziców, rodzeństwo czy dziadków, później nauczycieli i rówieśników. Dlatego tak ważne jest, by dzieci słyszały prawidłowo realizowane głoski, słowa i zdania (bardzo istotne jest, aby nie mówić do dzieci zdrobnieniami, tzw. językiem dziecięcym), a w przepadku pojawienia się nieprawidłowości – jak najszybsze postawienie diagnozy i systematyczne ćwiczenia logopedyczne.
Aby nie przeoczyć nieprawidłowości w rozwoju mowy, warto zwracać uwagę na przejawianie przez dziecko takich trudności jak:
-
nieprawidłowy sposób oddychania – oddychanie głównie ustami;
-
nieprawidłowy sposób jedzenia i picia – np. trudności w odgryzaniu i gryzieniu, trudności w połykaniu (gdy dziecko je głównie papkowate jedzenie, ma problem z przełykaniem czy żuciem pokarmów), korzystanie z butelki ze smoczkiem lub kubka „niekapka”, nieumiejętność picia z kubka;
-
nieprawidłowe napięcie w obrębie twarzy/jamy ustnej – ciągle otwarta buzia, bądź bardzo mocno zaciśnięte usta, wyciągnięty język;
-
wady zgryzu;
-
trudności związane ze słuchem;
-
trudności ze ssaniem;
-
bardzo ograniczony zasób słów, trudności w budowaniu prostych zdań, utrudniona komunikacja werbalna;
-
trudności w rozumieniu poleceń;
-
brak umiejętności zadawania pytań;
-
nieprawidłowości w zakresie rozwoju psychoruchowego;
Należy obserwować dziecko i wspomagać jego rozwój.
Poniższe zabawy logopedyczne pomagają dziecku w rozwoju mowy, usprawnianiu narządów mowy. Ćwiczenia są proste do wykonywania w domu, śmieszne i nie dość, że pozwalają usprawnić język i wargi, to jeszcze wprawiają w dobry nastrój! Pamiętajmy: zabawy logopedyczne powinny dostarczać dziecku radości i kojarzyć się z miłym spędzaniem czasu.
Ćwiczenie „Buziaczki - śmieszaczki”
Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i poprzesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastój.
Ćwiczenie „Wesoły dźwig”
Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka małych cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do Twojej dłoni. Usta dziecka będą dźwigiem, a Twoja dłoń budowlą.
Ćwiczenie „Zmęczony konik” Tę zabawę można przeprowadzić kilka razy w ciągu dnia. Pokaż dziecku, jak parska konik, a następnie poproś dziecko o powtórzenie. Możecie parskać na zmianę.
Ćwiczenie „Najedzony kotek”
Twoje dziecko będzie kotkiem, który oblizuje się, bo właśnie wypił pyszne mleko. Kotek jest zadowolony, ma pełny brzuszek i dokładnie językiem oblizuje swój pyszczek (najpierw wargę górną a następnie dolną). Powtarza tę czynność kilka razy. Oczywiście i tym razem najpierw pokaż dziecku, jak ma to wyglądać.
Ćwiczenie „Wycieraczka samochodowa”
Twoje dziecko będzie samochodem a jego usta - szybą w tym samochodzie. Język to wycieraczki. Opowiedz dziecku, że właśnie pada deszcz i wycieraczki muszą wycierać szybę raz w lewo, a raz w prawo. W tej zabawie język ma poruszać się w kierunku kącików ust (prawego i lewego).
Z ćwiczeń oddechowych proponuję jeszcze kilka zabaw, których celem jest powiększenie pojemności płuc dziecka: Ćwiczenie „Wyścig łódek”. Do dwóch misek napełnionych wodą wkładamy łódki wykonane z papieru. W zabawie zwycięża ta łódka, która najszybciej przepłynie jedno okrążenie. Przesuwając łódkę używaj siły wydychanego powietrza.
Ćwiczenie „Wiatraczek”. Dziecko dmucha swój wiatraczek. Zwycięża dziecko, jeśli jego wiatraczek dłużej będzie się kręcił.
Ćwiczenie „Wąchanie kwiatów”. Dzieci stoi lub siedzi z kwiatkiem w ręku. Powoli wciąga powietrze nosem i równie powoli, robi wydech ustami.
Ćwiczenie „Długie głoski”. Wdech i wydech należy usprawniać także w czasie artykulacji. W zabawie „Długie głoski” posługujemy się głoskami, których artykulację można swobodnie przedłużyć, np. i, y,e, a, o, u, r, m, n, f, w, s, z, ś, ź, sz, ż, ch.
Rola rodziców w podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki logopedycznej jest ogromna. Tylko przy wsparciu ze strony środowiska domowego możliwa jest znaczna poprawa przyzwyczajeń, bądź redukcja trudności w zakresie rozwoju mowy. Drodzy Rodzice – efekty ćwiczeń logopedycznych zależą też od Was! Pomóżcie swojemu dziecku poprzez zabawę i prawidłowe nawyki opanować prawidłową wymowę.
Religia
Prezydencki (Ty)Dzień Dziecka online
Prezydent czeka na pytania od… dzieci!
Jak wcześnie musi wstać Prezydent, aby zdążyć do biura? Czy trudno jest rządzić miastem? Co najbardziej Tomasz Budasz lubi w swojej pracy? Takie i inne, jeszcze bardziej szalone i zaskakujące pytania może teraz zadać Prezydentowi każdy gnieźnianin poniżej 18 roku życia. A to oczywiście z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka!
Jak zadać pytanie? To proste! Wystarczy nagrać film (najłatwiej komórką) z pytaniem od dziecka i wysłać go poprzez formularz dostępny poniżej. 1 czerwca, o 17.00 na miejskim profilu FB/Królewskie Gniezno Prezydent postara się odpowiedzieć na jak najwięcej z nich. Pytania można przesyłać do północy 27 maja.
Link do formularza: https://tiny.pl/77st3
Zapraszamy na Prezydencki (Ty)Dzień Dziecka online
Ze względów bezpieczeństwa, w tym roku wszystkie działania kulturalne Miasta Gniezna, Miejskiego Ośrodka Kultury i Starego Ratusza związane z Dniem Dziecka odbędą się w przestrzeni internetowej. Nie znaczy to jednak, że będzie nudno. Wręcz przeciwnie!
Dla najmłodszych przewidziano konkursy, warsztaty oraz zajęcia plastyczne i muzyczne. Specjalnymi wydarzeniami, na które szczególnie serdecznie zapraszamy, będą występ iluzjonisty na żywo oraz transmisja ze spotkania z Prezydentem, który odpowie na pytania nadesłane do niego przez dzieciaki.
Wypatrujcie transmisji na FB/Królewskie Gniezno, FB/MOKGniezno, FB/Stary Ratusz oraz na www.mok.gniezno.pl
{gallery}20192020/dd{/gallery}
LOGOPEDIA
Drogi Rodzicu!
Formy zabawowe, jakie przybiorą poniższe ćwiczenia, zależą od inwencji twórczej prowadzącego. Wówczas zajęcia - zabawy takie nie tylko nie będą nudne, ale przyciągną i zmotywują Twoje dziecko do brania w nich udziału.
W ten sposób Rodzice w domach, bawiąc się z dziećmi, mogą zapobiec ewentualnym zaburzeniom mowy u swych pociech, a także wspomóc pracę logopedy.
Zabawy logopedyczne Rodzica z Dzieckiem:
1.Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
Rodzic prosi, żeby dziecko powiedziało, jakie odgłosy wydają zwierzęta:
- kaczka kwa ,kwa , kwa,
- krowa muu, muu, muu,
- pies hau, hau,hau,
- baran bee, bee, bee,
- kogut kukuryku itp.
2.Wspólna recytacja wiersza „Zwierzęce gadanie” ( Rodzic czyta początek, dziecko kończy wers naśladując głosy zwierząt):
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum,kum.
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa, kwa, kwa.
Co mówi kotek, gdy mleczko by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy nosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Kukuryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce ? Mee. mee, mee.
Co mówi krowa, gdy braknie jej tchu? Muu, muu, muu.
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia ?. Kra, kra, kra.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce?. Bee, bee, bee.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic, przecież ryby nie mają głosu!.
3.Dobieranie rymów , Rodzic zaczyna rymowankę, Dziecko dopowiada ostatni wyraz.
- Kot wskoczył na ……( płot)
- Kaczka to była……..,( dziwaczka)
- Koza chodzi koło ……( woza)
- Ciele, co językiem ……( miele)
- Wrona była bez……..( ogona)
- Bzyka pszczoła koło….( czoła)
4.Ćwiczenia dykcyjne:
- słupek samogłoskowy - wymawianie poszczególnych głosek najpierw staccato (każdą z osobna), potem legato (płynnie):
a e i o u y
e i o u y a
i o u y a e
o u y a e i
u y a e i o
y a e i o u
- rzucanie piłeczką i przy każdym rzucie staranne wymawianie krótkich imion: Ala, Ela, Ola, Ula, Iza,
- staranne wymawianie: o Ali, o Eli, o Oli, o Uli, o Izie, u Ali, u Eli, u Oli, u Uli, u Izy, a Ala, a Ela, a Ola, a Ula, a Iza, za Alą i za Elą, za Olą i za Ulą, itp.
- zabawa w mówienie dziwnym językiem – staranna wymowa sylab: ba, pa, wa, fa, ma,be, pe, we, fe, me, bo, po, wo, fo, mo, bu, pu, wu, fu, mu, by, py, wy, fy, my,
- układanie i wymawianie zabawnych wierszyków, np.: ecz ecz ecz – będzie mecz! acz acz acz – dalej skacz! ucz ucz ucz – tu jest klucz! es es es – dobry pies! osz osz osz – tam jest kosz! ic ic ic – nie ma nic! Itp.
- Oto wiersz „łamiący” język:
„ABECADŁO”
Moi Drodzy! Abecadło
to jest liter zgodne stadło –
wszystkie stoją grzecznie w rządku,
w zgrabnym szyku i porządku.
A, choć zawsze na czele,
to się tym nie chwali wcale,
Ż, choć tkwi na samym końcu,
wciąż się czuje doskonałe.
Każda z liter jest potrzebna,
bo słów przecież jest bez liku –
zaraz to możecie sprawdzić,
choćby tylko w tym wierszyku:
ara budzi cara, durne emu fika,
gna hiena i jenot krokiem lunatyka,
łypie mors na osę, pstry rak sadzi tuje,
upiór woła yeti, zaś źrebak żongluje!
Miłej zabawy!