Międzynarodowy Dzień Ziemi
22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi. Jako pierwszy z ideą Dnia Ziemi wystąpił John McConnell na konferencji UNESCO, dotyczącej środowiska naturalnego w 1969 r. W Polsce obchody Dnia Ziemi zostały zapoczątkowane w 1990 r.
Celem święta jest promowanie proekologicznych postaw w społeczeństwie oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. Każdy z nas może wprowadzić kilka zasad, mających na celu ochronę środowiska przyrodniczego. Oto kilka z nich, które można przekazać do stosowania dzieciom ale również dorosłym mieszkańcom naszego Miasta w ramach obchodów Światowego Dnia Ziemi.
Komunikat
Drodzy Rodzice
W naszym przedszkolu przeprowadzana jest ewaluacja wewnętrzna i w związku z tym bardzo prosimy Państwa o wypełnienie ankiety, która pozwoli nam doskonalić metody, formy i zakres współpracy przedszkola z Rodzicami. Wypełnienie ankiety zajmuję tylko kilka minut i jest ona anonimowa. Dostępna pod linkiem: ANKIETA
Prosimy o wypełnienie ankiety najpóźniej do 30 kwietnia.
Dziękujemy za współpracę.
Ważna informacja
Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych w postępowaniu rekrutacyjnym
znajdują się w zakładce Rekrutacja 2020/21.
Rodzice kandydatów zakwalifikowanych są zobowiązani do potwierdzenia woli uczęszczania do jednostki w terminie do 23.04.2020 godz. 15:00.
Brak potwierdzenia we wskazanym terminie jest równoznaczny z rezygnacją z miejsca w jednostce.
Potwierdzenia woli w formie papierowej - wypełnione i podpisane przez rodziców, prosimy składać do skrzynki pocztowej umieszczonej przy wejściu do budynku głównego przedszkola, bądź w formie skanu wyżej wymienionego dokumentu, przesłanego drogą mailową na adres przedszkola: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Druk "Potwierdzenia woli" znajduje się w zakładce Rekrutacja 2020/21.
LOGOPEDIA
LOGOPEDA RADZI:
Ćwiczenia logopedyczne wymagają systematyczności i czasu. Najlepiej wykonywać je przed lustrem, z czasem będzie można ćwiczyć w każdych warunkach. Uwaga, wszystkie ćwiczenia powinny odbywać się w formie zabawy! Nigdy nie dłużej niż przez kilka minut (5-10), należy je wpleść naturalnie w rytm dnia, unikając presji i zdenerwowania. To bardzo ważne, by nie zniechęcić dziecka i nie zakodować komunikatu, że słabo mówi. Jeśli tak się stanie, uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego!
ĆWICZENIA FONACYJNE DLA DZIECI MŁODSZYCH I STARSZYCH:
1.Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?
2.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
-
mężczyzna- głośne „hohohoho”
-
kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
-
staruszka- cichutko „hehehehe”
-
dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
-
chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”
3.Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” lub „Wlazł kotek na plotek”, śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”
4.Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej potem ich kombinacji)
-a
-a-a
-a-a-a-a
(identycznie pozostałe o,e,u,y,i) 5.Wymawianie, śpiewanie kombinacji samogłosek
-a-o
-a-o-u
-e-i-y
-
Śpiewanie piosenek
-
Muczenie: muu muuu
-
Przeciąganie ,,ą’’ i ,,ę’’ wymawianie tych głosek na zmianę lub kilka równocześnie
6.Zabawy :
- „Śpij laleczko”- kilkakrotne powtarzanie tej samej głoski: usypianie lalki: „aaa”, płacz lalki: „uuu”, zdziwiony pajacyk: „ooo”, koziołek śpiewa lalce swoją kołysankę: „eee”, myszka chce uciszyć lalę: „iii”, małpka martwi się płaczem lalki: „yyy”.
-„Echo”- dziecko powtarza za rodzicem, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho).
- Dziecko mruczy przez nos – przedłużając wymowę głosek: „m”, „n”.
- „Psss...”- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza z balonika na jednym wydechu,jak najdłużej.
7.Powtarzanie samogłosek można wykonać w kilku próbach, rozpoczynając od tych, które będą dla dziecka najłatwiejsze. Wymienione poniżej samogłoski powtarzamy początkowo przez około 5 sek., następnie wydłużamy czas trwania fonacji do około 8 sek. Zwracamy uwagę, by samogłoski były realizowane:
Przykłady:
-
długa realizacja samogłoski [a],
-
długa realizacja samogłoski [e],
-
długa realizacja samogłoski [o],
-
długa realizacja samogłoski [u],
-
długa realizacja samogłoski [y],
-
długa realizacja samogłoski [i].
Ćwiczenie:
Kolejna propozycja opiera się na wykorzystaniu sylab rozpoczynających się od spółgłosek. Każdy z realizowanych dźwięków powinien być przedłużony:
-
[wa], [we], [wo], [wu], [wy].
-
[awa], [ewe], [owo], [uwu], [ywy]
-
[wawa], [wewe], [wowo], [wuwu], [wywy],
-
[wafa], [wefe], [wofo], [wufu], [wyfy],
-
[awa – afa], [ewe – efe], [owo – ofo], [uwu – ufu], [ywy – yfy].
Ćwiczenie:
W podanych poniżej przykładach wykorzystujemy samogłoski oraz spółgłoski:
-
[baba], [bebe], [bobo], [bubu], [byby],
-
[aba], [ebe], [obo], [ubu], [yby],
-
[bapa], [bepe], [bopo], [bupu], [bypy],
-
[aba – apa], [ebe – epe], [obo – opo], [ubu – upu], [yby – ypy],
-
[dada], [dede], [dodo], [dudu], [dydy],
-
[ada], [ede], [odo], [udu], [ydy],
-
[data], [dete], [doto], [dutu], [dyty],
-
[ada – ata], [ede – ete], [odo – oto], [udu – utu], [ydy – yty],
-
[gaga], [gege], [gogo], [gugu], [gygy],
-
[aga], [ege], [ogo], [ugu], [ygy],
-
[gaka], [geke], [goko], [guku], [gyky],
-
[aga – aka], [ege – eke], [ogo – oko], [ugu – uku], [ygy – yky].
Ćwiczenie:
Podane poniżej wyrazy powtarzamy, przedłużając samogłoski:
-
woda, waga, wola, waza,
-
baza, bada, buda, boki,
-
duży, dary, deko, droga,
-
gary, gapa, gada, gala.
Miłych ćwiczeń i zabaw!