Wiosna w sadzie 11.05.2020r.(poniedziałek)
Wiosna na łące 12.05.2020r. (wtorek)
Biedroneczki są w kropeczki 13.05.2020r. (środa)

Kolorowe motyle 14.05.2020r. (czwartek)

Żabie sprawy 15.05.2020r. (piątek)

Drodzy Rodzice!

Ten tydzień niesie za sobą nową wiedzę i umiejętności. W tym tygodniu dzieci utrwalą sobie zmiany jakie zachodzą w przyrodzie wiosną. A zmiany są widoczne gołym okiem. Każdy dostrzega piękne, kwitnące drzewa, na przykładzie których przedszkolaki będą potrafiły posługiwać się nazwami drzew owocowych: wiśnia, czereśnia, śliwa oraz odpowiedzą na pytanie: Jaki owoc daje nam drzewo o nazwie wiśnia, czereśnia, śliwa? Podczas zajęć artystycznych dziecko będzie miało okazje rozwinąć swoją wyobraźnię, pamięć, kreatywność oraz poćwiczyć prawidłowe napięcie mięśni rąk podczas korzystania z nożyczek, kleju, czy kredek.

Podczas oglądania filmów edukacyjnych, obrazków i własnych doświadczeń dzieci będą poznawać mieszkańców, łąki, takich jak: pszczoły, biedronki, żaby, świerszcze, muchy i komary. Będziemy rozwijać spostrzegawczość słuchową– to znaczy, że dzieci będą potrafiły rozpoznawać odgłosy: pszczoły, żaby, bociana, świerszcza, muchy, komara. W dodatku zaznajomią się ze znaczeniem wyrazu ul, poznają rolę pszczół w przyrodzie i dowiedzą się jak powstaje miód. Dowiemy się też jak to się dzieje, że żarłoczna gąsienica przeobraża się w pięknego motyla. Przedszkolaki będą kształtować swoją percepcje słuchowo – wzrokową z użyciem zagadek obrazkowych i dźwiękowych na temat mieszkańców łąki. Będą doskonaliły swoją umiejętność przeliczania oraz będą utrwalały swoją umiejętność tworzenia rytmów matematycznych.

 

Jak wspierać dziecko?

W rozwoju dziecka bardzo istotną umiejętnością jest uważna, celowa obserwacja. W obecnej sytuacji to zadanie jest utrudnione, przez ograniczenie wyjść z domu do koniecznych. Ale kiedy trudny czas minie, to warto wybrać się z dzieckiem na łąkę i sprawdzić, jak wiele wie, potrafi odszukać i nazwać. Możecie wtedy spróbować odnaleźć świerszcza, żabę, biedronkę czy motyla i przyjrzeć się im dokładniej. Jeśli zabierzecie ze sobą lupę, to może jakiś okaz da się obejrzeć w powiększeniu. Bez wątpienia taka wyprawa będzie bardzo ciekawa. A póki co warto zapoznać dzieci z filmami przyrodniczymi, książkami, czy atlasami owadów.

 

 

Warto porozmawiać o... szanowaniu przyrody

Szacunek jest pojęciem abstrakcyjnym dla czterolatka, warto jednak tłumaczyć na czym polega i uczyć go szacunku do otaczającego nas świata. Porozmawiajmy o tym, w jaki sposób traktować złapane owady czy żaby, jak dbać o przyrodę, by była dalej taka piękna. Warto kształtować w dzieciach świadomość konsekwencji czynów. Warto też zaznaczyć, że przyrodę należy szanować i o nią dbać. Nie łamać gałązek krzewów, nie zrywać trawy i kwiatów tylko po to, by zaraz je wyrzucić. Nie zabijać małych żyjątek w trawie, bo są one częścią większej całości, która współdziała ze sobą i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Z przyrodą warto nauczyć się współgrać i dbać o nią. A ona odpłaci nam swoim pięknem.

 


Warto poczytać...

A. Bahdaj, Malowany ul, Nasza Księgarnia

Ch. Björk, L. Anderson, Rok z Linneą, Zakamarki

J. Danielak, W świecie kółek. Na łące, Olimp Media

L. Fabisińska, Origami dla dzieci. Na łące, Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski

J. Krzemińska, B. Lewandowska, Wielka przygoda małej Zosi, Nasza Księgarnia

 

Materiały do pracy z dziećmi prześlemy Państwu wiadomością e-mail.