W tym roku nasze przedszkole bierze udział w projekcie „Przedszkole jako ośrodek zrównoważonego rozwoju” o czym pisaliśmy już wielokrotnie . W ramach projektu  zrealizowano  kolejne  działania  związane  z upowszechnianiem tej idei, a o to rezultaty naszych działań.

 

„Prace ogrodnicze” w naszych ogródkach na terenie naszego przedszkola zakończyliśmy już jakiś czas temu . Dzięki zielonym ogródkom, dzieci mają szansę ćwiczenia cierpliwości, systematyczności i wytrwałości w dążeniu do celu. Uczą się prostych prac gospodarczych, jak samodzielnie wysiewać  , sadzić rośliny  tworząc  ogródki . Po wykonanym zadaniu zostało nam o niego dbać by już niedługo cieszyć się pięknymi kwiatami, zdrowymi warzywami i ziołami.

 

Wiadomo wszem powszechnie, że pszczoły i inne owady zapylające są bardzo ważne w funkcjonowaniu świata. Dlatego też, żeby przedłużyć ich istnienie i zabezpieczyć ich byt w naszym przedszkolnym ogrodzie powiesiliśmy  domki dla pszczół i innych owadów zapylających.  Mamy nadzieje, że spodobają się owadom . Jednocześnie była to  okazja do przeprowadzenia zajęć dydaktycznych  dotyczących  zachowań proekologicznych. Dzieci obserwując i działając nabędą umiejętności i wiadomości odnośnie środowiska przyrodniczego oraz zwrócą większą uwagę na sposoby ochrony najbliższego środowiska przyrodniczego.

 

Zajęcia dydaktyczne o wodzie i z wodą , eksperymenty .

Wykonaliśmy eksperyment - "Dlaczego warto myć ręce mydłem".Do miski nalalalismy wodę i wsypaliśmy pieprz. Dzieci zamaczaly w mieszańce patyczek, wyciągały brudny. Gdy zamoczyliśmy patyczek w mydle a następnie włożyliśmy do wody - brud się odsunął a patyczek pozostał czysty. 
 

Bardzo ważnym elementem rozwoju dzieci  jest kształtowanie się jego zmysłów  -ścieżka sensoryczna: co to jest? na czym polega jej fenomen? 

 ścieżka ma pozytywny wpływ na motorykę dużą u dzieci – rozwija sprawność ruchową najmłodszych, 

wpływa na koordynację wzrokowo – ruchową,

jest ciekawym urozmaiceniem dla dzieci, których stopy są uwięzione nieraz w mało wygodnym obuwiu – pediatrzy przyznają, że wszechstronny rozwój dziecka będzie możliwy wtedy, gdy będzie ono jak najczęściej chodziło boso po niejednorodnym podłożu,

rozwija wyobraźnię  dziecka – ścieżka sensoryczna to dla niektórych dzieci pierwszy kontakt z niektórymi materiałami. Dziecko może samo zgadywać, z czego składa się ścieżka sensoryczna – nie zawsze jest to proste zadanie!

stymuluje receptory w stopach, rozwijają tzw. wyobraźnię dotykową,

to zabawa, która jest absolutnie uniwersalna – ze ścieżki sensorycznej można korzystać niezależnie od pogody i upodobań dzieci – każde dziecko chętnie „pokona” ścieżkę sensoryczną. To dla dzieci nieraz zupełnie nowe doświadczenie, więc chętnie angażują się one we wspólną zabawę.

pomaga korygować wady stóp u dzieci, poprawia krążenie i pobudza do pracy mięśnie stóp – chodzenie boso pozwala także uniknąć ewentualnych wad postawy u dzieci. Ścieżkę sensoryczną można pokonać na wiele sposobów – nie tylko dotykając różnych materiałów całą stopą, ale także na paluszkach czy zewnętrznych krawędziach stóp. To dodatkowe ćwiczenia, które pozytywnie wpłyną na rozwój dziecięcych stópek 😉

Nasza ścieżka sensoryczna  została uzupełniona wyłącznie w oparciu o materiały naturalne, dzieci miały przy jej uzupełnianiu dużo radości.

To były dobre  lekcje przyrody dla naszych przedszkolaków.