Przykładowe treści

LOGOPEDA RADZI:

DROGI RODZICU, oto kilka rad, jak uniknąć wad wymowy dziecka:

- Nie mów nigdy do dziecka niepoprawnie pod względem gramatycznym, staraj się unikać zdrobnień i neologizmów.

- Zawsze stosuj słowa i zwroty utrwalone podczas ćwiczeń w rozmowach codziennych.

- Nie zapominaj o częstym okazywaniu swojemu dziecku zadowolenia i akceptacji.

- Pamiętaj, że nauka wymowy nie powinna ograniczać się tylko do ćwiczeń z logopedą, ale i powinna być kontynuowana w ciągu całego dnia.

 

Co robić, aby mowa była piękna? Należy:

- mówić spokojnie, bez pośpiechu,

- świadomie ćwiczyć się w ustnych wypowiedziach,

- czytać głośno, otwierając szeroko usta,

- słuchać mowy swojej i innych,

- nauczyć się „czuć” swoją mowę,

- wykorzystywać zmysły: wzroku, słuchu, czucia,

- odpowiednio korzystać z gestu i mimiki,

- skorzystać z pomocy logopedy, aby nauczyć się prawidłowej wymowy głosek, których nie potrafi się dobrze wymówić.

 

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci:

Aby usprawnić język:
- mlaskamy,
- układamy język w rurkę,
- kląskamy (jak robi konik?),
- wypychamy językiem policzki,
- układamy język w „koci grzbiet”,
- wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
- przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
- dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
- formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
- przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu, - przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:
- cmokamy,
- parskamy, prychamy,
- na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
- wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
- układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
- przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:
- poruszamy policzkami jak żaba,
- napinamy policzki wraz z wargami,
- wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
- masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, CZ, Ż, DŻ:
- cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia,
- czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego,
- czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim,
- czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów,
- próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze nie przedostawało się bokami).

 

Życzę udanych ćwiczeń logopedycznych!

 

 

Nasze grupy