Przykładowe treści

LOGOPEDA RADZI:

Drogi Rodzicu!

Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszą ruchy warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne – wykonywane w określony sposób i w określonym miejscu. Właśnie dlatego sprawność aparatu artykulacyjnego jest tak ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi.

Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń, które można wykonać razem z dzieckiem przy posiłku. Produkty które zostały wymienione są jedynie przykładami i można je dowolnie zamieniać w obrębie danej konsystencji czy struktury.

Kuchenne „zabawy” logopedyczne:

Powodzenia i smacznego!

  1. Chuchamy, dmuchamy. Dziecko nabiera powietrze i dmucha na gorące posiłki próbując je ochłodzić lub chucha na zimne by je ocieplić. Rodzice zwróćcie uwagę by faza wydechowa była możliwie jak najdłuższa. Celem ćwiczenia jest wydłużenie fazy wydechowej oraz usprawnianie podniebienia miękkiego.

  2. Magiczne miejsce. Smarujemy miodem, dżemem itp. „magiczne miejsce” – górkę na podniebieniu twardym za górnymi zębami – wałek dziąsłowy. Prosimy dziecko by nie zamykając buzi zlizało produkt czubkiem języka. Możemy także ułożyć na czubku języka dziecka płatka śniadaniowego (najlepiej z dziurką). Prosimy dziecko by językiem uniosło płatek do podniebienia i przytrzymało chwilę. Celem ćwiczenia jest usprawnianie pionizacji języka i przygotowanie do ułożenia w prawidłowej pozycji spoczynkowej.

  3. Chwytanie czubkiem języka drobnych produktów. Wysypujemy przed dzieckiem chrupki kukurydziane, ryż preparowany, płatki śniadaniowe itp. Prosimy dziecko by czubkiem języka złapało produkt. Jeżeli dziecko radzi sobie z tym zadaniem możemy poprosić by dodatkowo językiem z np. płatkiem śniadaniowym dotykało naprzemiennie kącików ust. Ćwiczenie ma na celu usprawnienie języka.

  4. Jedzenie słonych paluszków bez użycia dłoni. Prosimy dziecko, aby włożyło paluszek do buzi, a następnie zjadło go bez używania rąk, przesuwając go jedynie wargami. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie warg (mięśnia okrężnego ust).

  5. Wąsy z paluszków. Prosimy dziecko, aby umieściło paluszek lub długą chrupkę pomiędzy wargą górną a nosem i przytrzymało jak najdłużej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie wargi górnej oraz uwidocznienie czerwienia wargowej.

  6. Picie przez słomkę gęstych napojów lub jogurtów. Celem ćwiczenia jest usprawnianie podniebienia miękkiego.

  7. Chwytanie wargami okruszków. Prosimy dziecko, aby samymi wargami spróbowało złapać drobne okruszki, np. ciastek chleba, chrupek. Ćwiczenia wzmacnia mięsień okrężny ust.

Po skończonych ćwiczeniach prosimy by dziecko dokładnie „odkurzyło”/ „umyło” językiem zęby, policzki, wargi, podniebienie twarde. Pamiętajcie o tym by buzia było szeroko otwarta. Życzę udanych zabaw logopedyczno – kulinarnych!

Nasze grupy